امروزه با توسعه صنايع و مصنوعات بشری، خريد جايگاه تخصّصی تری دارد؛ به گونه ای كه متخصّصين آن بايد بتوانند به زبان صنعت و همچنين زبان بازار آشنا باشند. هرچند كدگزاری ها و شماره فنی های هر قطعه يا كالا راه را برای تامين سهل تر نموده، امّا همين مساله موجب عدم رقابت پذيری و چانه زنی برای مصرف كننده شده است؛ به طوری كه انحصار را برای توليد كننده و اجبار خريد را براي مصرف كننده رقم زده است. در كنار اين امر وجود كالاهای غير اصلی و مشابه كالای اصلی و همچنين اضافه شدن تحريم های كشور، كار تامين را سخت تر و پيچيده تر كرده است. براي مواجهه با اين مسائل لزوم تشكيل واحد مهندسي خريد با مهندسين مجرب برای تمامی تدارك كنندگان شركتها و سازمانهای صنعتی لازم و واجب شده است. شركت خدمات بازرگاني معادن و فلزات غير آهني به دليل تنوّع تامين در سه حوزه تهران، كرمان و تبريز داراي واحد مهندسي خريد بوده كه با آشنایی به اصول و فنون بازرگانی و همزمان تسلط به اطلاعات فنی و مبانی طراحی تجهیزات و با استفاده از ابزارهای نرم افزاری سهم به سزايی در بهبود شاخص های زمان، كيفيت و قيمت كالا ايفا می نمایند.
اهمّ فعاليتها و توانمنديهای اين واحد عبارتند از:
- ايجاد پل ارتباطی بين كلّيه دپارتمانهای سازمان با حوزهء کارفرما
- تطبيق مشخّصات فنّي كلّيه درخواستهای واصله با استانداردهای خريد، بازار و سازمان
- تجزيه و تحليل اطّلاعات كسب شده از وضعيت بازار و ارائه مشاوره
- شفّاف سازی فنّی موثر برای هر آيتم-درخواست در قالب تهيه RFQ و RFP
- بررسی و تكميل مستندات فنّی و تدوین ITP و الگوی استعلام
- بررسی و آناليز فنّی و اقتصادی هر آیتم-درخواست در قالب TBE و CBE و تعيين مدّت زمان استاندارد و بودجه هر پروژه
- تحويل درخواستهاي كارفرما و تقبّل مسئوليت كامل بودن آن (به طريقي كه درخواست حاوي كليه پيوستهاي تعهّد شده اعم از نمونه و نقشه و غيره باشد.)
- آناليز بهاء تخميني اقلام در كلّيه مكانيزمهای تأمين (فرموله کردن فاکتورهای متغیر منتهی بر قیمت تمام شده)
- تدوين پروژههای تأمين و ارجاع طولی به واحدهايی پيرو
- (تعيين مدّت زمان استعلام، تعيين حدود قيمت، تعيين مدّت زمان پيشبينی شده جهت اتمام پروژه، تعيين نحوه كنترل و روند مربوطه، بودجهبندی پروژه، تعيين محل و شهر اقدام و غيره)
- تعامل با ساير واحدها جهت تهيّه نقشهها، پيوستهای فنی، برنامههای تست و بازرسی و غيره
- تعامل با ساير واحدها جهت رصد فضای بازار و محتوای تأمينكنندگان و پيمانكاران
- تحويل درخواستهای كارفرما و تقبّل مسئوليت شفّافيت آن
- ایجاد پل ارتباطی فنی با تامین کنندگان
- طراحی کردن بهینه فرآند خرید بر اساس محدودیت های مالی و زمانی
- مذاکرات همزمان فنی/بازرگانی(هماهنگی مستمر با سازندگان و ذینفعان)
- حصول اطمینان از تحویل تجهیزات و خدمات بر اساس مشخصات فنی
- تغیرات فنی معمول در حین اجرا